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(४२) आत्मा

नहीं थल नहीं जल नहीं वायु अग्नी।
नहीं व्योम ना पाँच तन्मात्र ठगनी॥
ये त्रय गुण नहीं नाहिं इन्द्रिन चतुर्दश।
नहिं मूल प्रकृति जो अव्यक्त अगम अस॥
सभी के परे जो परम तत्त्व रूपी।
सोई आत्मा है सोई आत्मा है॥१॥
न उद्‌भिद्‌ स्वरूपी न उष्मज स्वरूपी।
न अण्डज स्वरूपी न पिण्डज स्वरूपी॥
नहीं विश्व रूपी न विष्णु स्वरूपी।
न शंकर स्वरूपी न ब्रह्मा स्वरूपी॥ सभी के०॥२॥
कठिन रूप ना जो तरल रूप ना जो।
नहीं वाष्प को रूप तम रूप ना जो॥
नहीं ज्योति को रूप शब्दहु नहीं जो।
सटै कुछ भी जा पर सोऊ रूप ना जो॥ सभी के०॥३॥
न लचकन न सिकुड़न न कम्पन है जामें।
न संचालना नाहिं विस्तृत्व जामें॥
है अणु नाहिं परमाणु भी नाहिं जामें।
न रेखा न लेखा नहीं विन्दु जामें॥ सभी के०॥४॥
नहीं स्थूल रूपी नहीं सूक्ष्म रूपी।
न कारण स्वरूपी नहीं व्यक्त रूपी॥
नहीं जड़ स्वरूपी न चेतन स्वरूपी।
नहीं पिण्ड रूपी न ब्रह्माण्ड रूपी॥ सभी के०॥५॥
है जल थल में जोइ पै जल थल है नाहीं।
अगिन वायु में जो अगिन वायु नाहीं॥
जो त्रयगुण गगन में न त्रयगुण अकाशा।
जो इन्द्रिन में रहता न होता तिन्हन सा॥ सभी के०॥६॥
मूल माया की सब ओर अरु ओत प्रोतहु।
भरो जो अचल रूप कस सो सुजन कहु॥
भरो मूल माया में नाहीं सो माया।
अव्यक्त हू को जो अव्यक्त कहाया॥ सभी के०॥७॥
ब्रह्मा महाविष्णु विश्वरूप हरि हर।
सकल देव दानव रु नर नाग किन्नर॥
स्थावर रु जंगम जहाँ लौं कछू है।
है सब में जोई पर न तिनसा सोई है॥ सभी के०॥८॥
जो मारे मरै ना जो काटे कटै ना।
जो साड़े सड़ै ना जो जारे जरै ना॥
जो सोखा ना जाता सोखे से कछू भी।
नहीं टारा जाता टारे से कछू भी॥ सभी के०॥९॥
नहीं जन्म जाको नहीं मृत्यु जाको।
नहीं बाल यौवन जरापन है जाको॥
जिसे नाहिं होती अवस्था हू चारो।
नहीं कुछ कहाता जो वर्णहु में चारो॥ सभी के०॥१०॥
कभी नाहिं आता न जाता है जोई।
कभी नाहिं वक्ता न श्रोता है जोई॥
कभी जो अकर्त्ता न कर्त्ता कहाता।
बिना जिसके कुछ भी न होता बुझाता॥ सभी के०॥११॥
कभी ना अगुण वा सगुण ही है जोई।
नहीं सत्‌ असत्‌ मर्त्य अमरहु ना जोई॥
अछादन करनहार अरु ना अछादित।
न भोगी न योगी नहीं हित न अनहित॥ सभी के०॥१२॥
त्रिपुटी किसी में न आवै कभी भी।
औ सापेक्ष भाषा न पावै कभी भी॥
ओंकार शब्दब्रह्म हू को जो पर है।
हत अरु अनाहत सकल शब्द पर है॥ सभीके०॥१३॥
जो टेढ़ों में रहकर भी टेढ़ा न होता।
जो सीधों में रहकर भी सीधा न होता॥
जो जिन्दों में रहकर न जिन्दा कहाता।
जो मुर्दों में रहकर न मुर्दा कहाता॥ सभी के०॥१४॥
भरो व्योम से घट फिरै व्योम में जस।
भरो सर्व तासों फिरै ताहि में तस॥
नहीं आदि अवसान नहिं मध्य जाको।
नहीं ठौर कोऊ रखै पूर्ण वाको॥ सभी के०॥१५॥
हैं घट मठ पटाकाश कहते बहुत-सा।
न टूटै रहै एक ही तो अकाशा॥
है तस ही अमित चर अचर हू को आतम।
कहैं बहु न टूटै न होवै सो बहु कम॥ सभी के०॥१६॥
न था काल जब था वरतमान जोई।
नहीं काल ऐसो रहेगा न ओई॥
मिटैगा अवस काल वह ना मिटैगा।
है सतगुरु जो पाया वही यह बुझेगा॥ सभी के०॥१७॥
सरव श्रेष्ठ तनधर की भी बुधि नगहती।
जो ऐसो अगम सन्तवाणी ये कहती॥
करै पूरा वर्णन तिसे 'मेँहीँ' कैसे।
है कंकड़-वणिक कहै मणि-गुण को जैसे॥ सभी के०॥१८॥

(৪২) আত্মা
নহীং থল নহীং জল নহীং বাযু অগ্নী |
নহীং ব্যোম না পাঁচ তন্মাত্র ঠগনী ||
যে ত্রয গুণ নহীং নাহিং ইন্দ্রিন চতুর্দশ |
নহিং মূল প্রকৃতি জো অব্যক্ত অগম অস ||
সভী কে পরে জো পরম তত্ত্ব রূপী |
সোঈ আত্মা হৈ সোঈ আত্মা হৈ ||১||
ন উদ্‌ভিদ্‌ স্বরূপী ন উষ্মজ স্বরূপী |
ন অণ্ডজ স্বরূপী ন পিণ্ডজ স্বরূপী ||
নহীং বিশ্ব রূপী ন বিষ্ণু স্বরূপী |
ন শংকর স্বরূপী ন ব্রহ্মা স্বরূপী || সভী কে০||২||
কঠিন রূপ না জো তরল রূপ না জো |
নহীং বাষ্প কো রূপ তম রূপ না জো ||
নহীং জ্যোতি কো রূপ শব্দহু নহীং জো |
সটৈ কুছ ভী জা পর সোঊ রূপ না জো || সভী কে০||৩||
ন লচকন ন সিকুড়ন ন কম্পন হৈ জামেং |
নসংচালনা নাহিং বিস্তৃত্ব জামেং ||
হৈ অণু নাহিং পরমাণু ভী নাহিং জামেং |
ন রেখা ন লেখা নহীং বিন্দু জামেং || সভী কে০||৪||
নহীং স্থূল রূপী নহীং সূক্ষ্ম রূপী |
ন কারণ স্বরূপী নহীং ব্যক্ত রূপী ||
নহীং জড় স্বরূপী ন চেতন স্বরূপী |
নহীং পিণ্ড রূপী ন ব্রহ্মাণ্ড রূপী || সভী কে০||৫||
হৈ জল থল মেং জোই পৈ জল থল হৈ নাহীং |
অগিন বাযু মেং জো অগিন বাযু নাহীং ||
জো ত্রযগুণ গগন মেং ন ত্রযগুণ অকাশা |
জো ইন্দ্রিন মেং রহতা ন হোতা তিন্হন সা || সভী কে০||৬||
মূল মাযা কী সব ওর অরু ওত প্রোতহু |
ভরো জো অচল রূপ কস সো সুজন কহু ||
ভরো মূল মাযা মেং নাহীং সো মাযা |
অব্যক্ত হূ কো জো অব্যক্ত কহাযা || সভী কে০||৭||
ব্রহ্মা মহাবিষ্ণু বিশ্বরূপ হরি হর |
সকল দেব দানব রু নর নাগ কিন্নর ||
স্থাবর রু জংগম জহাঁ লৌং কছূ হৈ |
হৈ সব মেং জোঈ পর ন তিনসা সোঈ হৈ || সভী কে০||৮||
জো মারে মরৈ না জো কাটে কটৈ না |
জো সাড়ে সড়ৈ না জো জারে জরৈ না||
জো সোখা না জাতা সোখে সে কছূ ভী |
নহীং টারা জাতা টারে সে কছূ ভী || সভী কে০||৯||
নহীং জন্ম জাকো নহীং মৃত্যু জাকো |
নহীং বাল যৌবন জরাপন হৈ জাকো ||জিসে নাহিং হোতী অবস্থা হূ চারো |
নহীং কুছ কহাতা জো বর্ণহু মেং চারো || সভী কে০||১০||
কভী নাহিং আতা ন জাতা হৈ জোঈ |
কভী নাহিং বক্তা ন শ্রোতা হৈ জোঈ ||
কভী জো অকর্ত্তা ন কর্ত্তা কহাতা |
বিনা জিসকে কুছ ভী ন হোতা বুঝাতা || সভী কে০||১১||
কভী না অগুণ বা সগুণ হী হৈ জোঈ |
নহীং সত্‌ অসত্‌ মর্ত্য অমরহু না জোঈ ||
অছাদন করনহার অরু না অছাদিত |
ন ভোগী ন যোগী নহীং হিত ন অনহিত || সভী কে০||১২||
ত্রিপুটী কিসী মেং ন আবৈ কভী ভী |
ঔ সাপেক্ষ ভাষা ন পাবৈ কভী ভী ||
ওংকার শব্দব্রহ্ম হূ কো জো পর হৈ |
হত অরু অনাহত সকল শব্দ পর হৈ || সভীকে০||১৩||
জো টেঢ়োং মেং রহকর ভী টেঢ়া ন হোতা |
জো সীধোং মেং রহকর ভী সীধা ন হোতা ||
জো জিন্দোং মেং রহকর ন জিন্দা কহাতা |
জো মুর্দোং মেং রহকর ন মুর্দা কহাতা|| সভী কে০||১৪||
ভরো ব্যোম সে ঘট ফিরৈ ব্যোম মেং জস |
ভরো সর্ব তাসোং ফিরৈ তাহি মেং তস ||
নহীং আদি অবসান নহিং মধ্য জাকো |
নহীং ঠৌর কোঊ রখৈ পূর্ণ বাকো || সভী কে০||১৫||
হৈং ঘট মঠ পটাকাশ কহতে বহুত-সা |
ন টূটৈ রহৈ এক হী তো অকাশা ||
হৈ তস হী অমিত চর অচর হূ কো আতম |
কহৈং বহু নটূটৈ ন হোবৈ সো বহু কম || সভী কে০||১৬||
ন থা কাল জব থা বরতমান জোঈ |
নহীং কাল ঐসো রহেগা ন ওঈ ||
মিটৈগা অবস কাল বহ না মিটৈগা |
হৈ সতগুরু জো পাযা বহী যহ বুঝেগা || সভী কে০||১৭||
সরব শ্রেষ্ঠ তনধর কী ভী বুধি নগহতী |
জো ঐসো অগম সন্তবাণী যে কহতী ||
করৈ পূরা বর্ণন তিসে 'মেঁহীঁ' কৈসে |
হৈ কংকড়-বণিক কহৈ মণি-গুণ কো জৈসে || সভী কে০||১৮||

Gujarati

Punjabi

Tamil

Telugu

(൪൨) ആത്മാ

നഹീം ഥല നഹീം ജല നഹീം വായു അഗ്നീ .
നഹീം വ്യോമ നാ പാംച തന്മാത്ര ഠഗനീ ॥
യേ ത്രയ ഗുണ നഹീം നാഹിം ഇന്ദ്രിന ചതുര്ദശ .
നഹിം മൂല പ്രകൃതി ജോ അവ്യക്ത അഗമ അസ ॥
സഭീ കേ പരേ ജോ പരമ തത്ത്വ രൂപീ .
സോഈ ആത്മാ ഹൈ സോഈ ആത്മാ ഹൈ ॥൧॥
ന ഉദ്‌ഭിദ്‌ സ്വരൂപീ ന ഉഷ്മജ സ്വരൂപീ .
ന അണ്ഡജ സ്വരൂപീ ന പിണ്ഡജ സ്വരൂപീ ॥
നഹീം വിശ്വ രൂപീ ന വിഷ്ണു സ്വരൂപീ .
ന ശംകര സ്വരൂപീ ന ബ്രഹ്മാ സ്വരൂപീ ॥ സഭീ കേ൦॥൨॥
കഠിന രൂപ നാ ജോ തരല രൂപ നാ ജോ .
നഹീം വാഷ്പ കോ രൂപ തമ രൂപ നാ ജോ ॥
നഹീം ജ്യോതി കോ രൂപ ശബ്ദഹു നഹീം ജോ .
സടൈ കുഛ ഭീ ജാ പര സോഊ രൂപ നാ ജോ ॥ സഭീ കേ൦॥൩॥
ന ലചകന ന സികുഡന ന കമ്പന ഹൈ ജാമേം .
നസംചാലനാ നാഹിം വിസ്തൃത്വ ജാമേം ॥
ഹൈ അണു നാഹിം പരമാണു ഭീ നാഹിം ജാമേം .
ന രേഖാ ന ലേഖാ നഹീം വിന്ദു ജാമേം ॥ സഭീ കേ൦॥൪॥
നഹീം സ്ഥൂല രൂപീ നഹീം സൂക്ഷ്മ രൂപീ .
ന കാരണ സ്വരൂപീ നഹീം വ്യക്ത രൂപീ ॥
നഹീം ജഡ സ്വരൂപീ ന ചേതന സ്വരൂപീ .
നഹീം പിണ്ഡ രൂപീ ന ബ്രഹ്മാണ്ഡ രൂപീ ॥ സഭീ കേ൦॥൫॥
ഹൈ ജല ഥല മേം ജോഇ പൈ ജല ഥല ഹൈ നാഹീം .
അഗിന വായു മേം ജോ അഗിന വായു നാഹീം ॥
ജോ ത്രയഗുണ ഗഗന മേം ന ത്രയഗുണ അകാശാ .
ജോ ഇന്ദ്രിന മേം രഹതാ ന ഹോതാ തിന്ഹന സാ ॥ സഭീ കേ൦॥൬॥
മൂല മായാ കീ സബ ഓര അരു ഓത പ്രോതഹു .
ഭരോ ജോ അചല രൂപ കസ സോ സുജന കഹു ॥
ഭരോ മൂല മായാ മേം നാഹീം സോ മായാ .
അവ്യക്ത ഹൂ കോ ജോ അവ്യക്ത കഹായാ ॥ സഭീ കേ൦॥൭॥
ബ്രഹ്മാ മഹാവിഷ്ണു വിശ്വരൂപ ഹരി ഹര .
സകല ദേവ ദാനവ രു നര നാഗ കിന്നര ॥
സ്ഥാവര രു ജംഗമ ജഹാം ലൌം കഛൂ ഹൈ .
ഹൈ സബ മേം ജോഈ പര ന തിനസാ സോഈ ഹൈ ॥ സഭീ കേ൦॥൮॥
ജോ മാരേ മരൈ നാ ജോ കാടേ കടൈ നാ .
ജോ സാഡേ സഡൈ നാ ജോ ജാരേ ജരൈ നാ॥
ജോ സോഖാ നാ ജാതാ സോഖേ സേ കഛൂ ഭീ .
നഹീം ടാരാ ജാതാ ടാരേ സേ കഛൂ ഭീ ॥ സഭീ കേ൦॥൯॥
നഹീം ജന്മ ജാകോ നഹീം മൃത്യു ജാകോ .
നഹീം ബാല യൌവന ജരാപന ഹൈ ജാകോ ॥ജിസേ നാഹിം ഹോതീ അവസ്ഥാ ഹൂ ചാരോ .
നഹീം കുഛ കഹാതാ ജോ വര്ണഹു മേം ചാരോ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൦॥
കഭീ നാഹിം ആതാ ന ജാതാ ഹൈ ജോഈ .
കഭീ നാഹിം വക്താ ന ശ്രോതാ ഹൈ ജോഈ ॥
കഭീ ജോ അകര്ത്താ ന കര്ത്താ കഹാതാ .
ബിനാ ജിസകേ കുഛ ഭീ ന ഹോതാ ബുഝാതാ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൧॥
കഭീ നാ അഗുണ വാ സഗുണ ഹീ ഹൈ ജോഈ .
നഹീം സത്‌ അസത്‌ മര്ത്യ അമരഹു നാ ജോഈ ॥
അഛാദന കരനഹാര അരു നാ അഛാദിത .
ന ഭോഗീ ന യോഗീ നഹീം ഹിത ന അനഹിത ॥ സഭീ കേ൦॥൧൨॥
ത്രിപുടീ കിസീ മേം ന ആവൈ കഭീ ഭീ .
ഔ സാപേക്ഷ ഭാഷാ ന പാവൈ കഭീ ഭീ ॥
ഓംകാര ശബ്ദബ്രഹ്മ ഹൂ കോ ജോ പര ഹൈ .
ഹത അരു അനാഹത സകല ശബ്ദ പര ഹൈ ॥ സഭീകേ൦॥൧൩॥
ജോ ടേഢോം മേം രഹകര ഭീ ടേഢാ ന ഹോതാ .
ജോ സീധോം മേം രഹകര ഭീ സീധാ ന ഹോതാ ॥
ജോ ജിന്ദോം മേം രഹകര ന ജിന്ദാ കഹാതാ .
ജോ മുര്ദോം മേം രഹകര ന മുര്ദാ കഹാതാ॥ സഭീ കേ൦॥൧൪॥
ഭരോ വ്യോമ സേ ഘട ഫിരൈ വ്യോമ മേം ജസ .
ഭരോ സര്വ താസോം ഫിരൈ താഹി മേം തസ ॥
നഹീം ആദി അവസാന നഹിം മധ്യ ജാകോ .
നഹീം ഠൌര കോഊ രഖൈ പൂര്ണ വാകോ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൫॥
ഹൈം ഘട മഠ പടാകാശ കഹതേ ബഹുത-സാ .
ന ടൂടൈ രഹൈ ഏക ഹീ തോ അകാശാ ॥
ഹൈ തസ ഹീ അമിത ചര അചര ഹൂ കോ ആതമ .
കഹൈം ബഹു നടൂടൈ ന ഹോവൈ സോ ബഹു കമ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൬॥
ന ഥാ കാല ജബ ഥാ വരതമാന ജോഈ .
നഹീം കാല ഐസോ രഹേഗാ ന ഓഈ ॥
മിടൈഗാ അവസ കാല വഹ നാ മിടൈഗാ .
ഹൈ സതഗുരു ജോ പായാ വഹീ യഹ ബുഝേഗാ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൭॥
സരവ ശ്രേഷ്ഠ തനധര കീ ഭീ ബുധി നഗഹതീ .
ജോ ഐസോ അഗമ സന്തവാണീ യേ കഹതീ ॥
കരൈ പൂരാ വര്ണന തിസേ 'മേംഹീം' കൈസേ .
ഹൈ കംകഡ-വണിക കഹൈ മണി-ഗുണ കോ ജൈസേ ॥ സഭീ കേ൦॥൧൮॥

Kannada

42. NAHI THAL NAHI JAL 

(ATMA)

Not land, not water, not air, not fire, Neither space nor the five deceptive sensory objects. Neither three attributes nor the fourteen senses53.Neither the Unmanifest, Unintelligible Primordial Nature63.Beyond everything else is that Absolute Being...That alone is the Soul; that alone is the Soul. Beyond everything else is…||1||
Not plant kingdom, not born of heat. Neither egg-born nor viviparous. Neither the Universal form of God nor Vishnu. He is neither Shiva nor Brahma. Beyond everything else is…||2||
Not solid or liquid is That. Not gas nor darkness is That. Not light, not even Sound is That. There is nothing else that can stick to That. Beyond everything else is…||3||
Neither supple is That nor does That shrink or vibrate67.It has no motion, no extensiveness. That is neither molecule nor atom. No measure, line or even point can represent Him. Beyond everything else is…||4||
Not gross, not subtle in form. Neither causal nor manifest in form. Not non-consciousness, not even conscious. Neither micro-cosmos (body) nor macro-cosmos (world or universe). Beyond everything else is…||5||
It permeates water & land both but is itself neither of the two.It permeates fire & air but is itself neither fire nor air. It permeates space (sky) formed of three attributes but itself is not even space. It indwells the sensory organs but itself does not become any of them. Beyond everything else is…||6||
Beyond the primal nature63 as well as within the nature.O noble men! Tell me how to describe that Still Entity. It completely fills the Primordial Illusion (Nature)63, but itself is non-illusory. He is in the absolutely un-manifest64 and even beyond the un-manifest. || Beyond everything else is…||7||
Brahmâ, the Great Vishnu, the universal form, Vishnu, Shiv. All gods, demons, humans, snakes & demigods. Stationary or moving, whatever exists wherever. He is immanent through all of these and yet is like none of these. Beyond everything else is…||8||
That which cannot be killed, or cut by anything. That which does not rot, nor can be burnt. That which cannot be absorbed by any absorbent. That which cannot be pushed away by anything. Beyond everything else is…||9||
That that is untouched by birth or death. That that is never visited by stages of childhood, youth or old age. Neither of the four states65 ever come to whom. That that belongs to none of the four classes66.Beyond everything else is…||10||
That never comes nor departs67.Is neither the speaker nor the listener68. Is neither the doer nor the non-doer 68. Nothing happens or is accomplished without whom. Beyond everything else is…||11||
Is neither without nor with attributes5.Is neither truth nor untruth, neither mortal nor immortal1 .That that covers everything but cannot be covered. Neither the enjoyer nor yogi, is neither benevolent nor malevolent. Beyond everything else is…||12||
That is not covered by any form of triad11.Not described by any relative words. That that transcends the Om or the Word-God21.Is beyond all sounds – struck or unstruck10.Beyond everything else is…||13||
That doesn’t not bend in association with anything twisted67.That is not straightened in association with anything straight. That is not called living in association with any living being. That is not dead in association with the dead. Beyond everything else is…||14||
Just as a pot enclosing space moves within space.So do all filled with Him move within Him. That that has neither beginning, mid nor end. There exists no space that can accommodate Him, completely. Beyond everything else…||15||
Although space is variously referred to as pot-sky, curtain-sky and house-sky. The space, nevertheless, remains one only, unbroken. Likewise the same Soul pervades all – immobile as well as mobile entities That Soul never breaks nor becomes rarer. Beyond everything else is…||16||
That existed alone even when time was not there. Neither will there ever be any time when He wouldn’t be. Time will surely die but He will remain, forever. This, however, becomes known to him/her alone who has found a true Guru. Beyond everything else is…||17||
He is not worthy of perception to the best of brains or intellect. He is unintelligible, say all sants. How can I, O Mehî, describe That completely! (I cannot) just as the one trading in pebbles can’t describe precious gems! Beyond everything else is…||18|| 

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  • 1,2,3,4. All creation has evolved out of (and within) the Supreme Being or God and could be broadly divided into two types – i) ‘Jad’ or inert or non-conscious or perishable creation and ii) ‘Chetan’ or conscious or imperishable or eternal creation. The perishable or ephemeral creation can be further sub-divided into four levels of creation namely, ‘Sthûla’ (gross), ‘Sûkshma’ (astral or subtle) ‘Kâran’ or Causal and ‘Mahâkâran’ (Supra-causal) creations. The perishable or ephemeral creation is classified as ‘Jad’ or non-conscious because it does not possess consciousness of its own but is rather made to act like one by some other immanent conscious entity. Were that conscious current to withdraw itself from any specific portion of non-conscious creation, that part would be dissolved and would cease to exist. Beyond the Perishable creation lies the ‘Chetan’/ ‘Kaivalya’ or Conscious/ Imperishable/ eternal creation that is variously known as ‘Hiranyagarbha’ (Golden Womb), ‘Satlok’ (True World) or ‘Sachkhand’ (True or Eternal Realm). This realm lies closest to, being in direct contact with, the Supreme Being. Having directly sprung from Him, it is capable of pulling its perceiver to its Source that is the Supreme Being Himself. Scripture says when God or the Supreme Sovereign alone existed and had a sweet will to become many, this will emanated out of Him in the form of a conscious vibration or conscious current. This vibration, as it flowed outwardly, started progressively shedding its subtlety leading to formation of a number of non-conscious regions or realms of creation broadly classified into afore-mentioned four levels of non-conscious creations.         
  • 5. The whole of non-conscious or inert nature consists of an inter-mix of three attributes or qualities namely, ‘sat’ or ‘satogun’ (here ‘sat’ means virtuous, righteous or positive and ‘gun’ means attributes/qualities/propensities), ‘raj’ or ‘rajogun (mundane or worldly disposition) and ‘tam’ or ‘tamogun’ (darker passions or negative tendencies). The dominance of any one of the three attributes decides the nature of that creation or mind. The highest level of non-conscious creation, ‘Mahâkâran Prakriti’ (Supra-causal Nature) has all the three attributes held in perfect equilibrium, equal proportion, and, therefore, is an inactive realm where no activity of any type takes place (hence, this is also called Equilibrial Primordial Nature). The ‘Kaivalya Mandal’ or ‘Chetan Mandal’ or Conscious Sphere lies beyond all the non-conscious spheres and is, thus, free of attributes or qualities. It is, therefore, also called ‘nirgun’ (attribute-less) plane of creation. The Supreme Being lives beyond both the attributed or non-conscious or classified nature as well as the attribute-less or conscious or unqualified nature.
  • 10. As mentioned earlier, the Supreme Being, when He alone and nothing else existed, had a sweet will or playful mood (in Hindi it has been called ‘mauj’, a word which is very difficult to translate) to become many. This sweet will sprang forth as the Primal Current/Vibration/Sound/Word which became the material cause of all that was subsequently created. When this Primeval Word/Current/Vibration/Sound or True Name issued from God, there was no other entity that existed. Thus, this Primal/ Quintessential Sound is called “anâhat nâd” or “anâhat shabd” or Unstruck Sound/Word/Melody (‘anâhat’ implies unstruck and ‘nâd’ or ‘shabd’ means sound or word). All other sounds, howsoever grand or lofty those might be, result from striking/collision/rubbing of two or more things and, hence, are known as “âhat shabd or nâd” (‘âhat’ means struck and ‘shabd’ or ‘nâd’ means sound or word). When the Quintessential Sound/Word/Current issued forth from God, there was no other entity in existence and, therefore, no striking/collision could have taken place; hence, the name “Unstruck Sound/Melody/Word/Vibration”.
  • 11. So long as dualism remains, ‘triputî’ or triad remains. Examples of ‘triputî’ are “seeing, seer and seen object”, “listening, listener and sound”, “knowing, knower and knowledge”, “smelling, smeller and smell” etc. This triad continues up to the zone of Pure Consciousness where the soul is the seer (observer) that sees the Supreme Being/God.
  • 21. Word God (as this Word/Sound/Vibration created all the non-conscious realms, it is also regarded as Divine. (“In the beginning was the Word. The Word was with the God. The Word was God. All that was made was made by the Word” – The Bible
  • 53. Ten external organs (five organs of action and five organs of senses) and four internal organs (mind, intellect, chitt and ego)        
  • 63. Primordial Nature is the Equilibrial Primal Non-conscious Nature where all the three attributes or qualities are present in exactly equal proportions, thus, not allowing any activity of any kind. Even ‘buddhi’ (intellect) needs some activity to act. Since, the Primordial Equilibrial Nature lies beyond the intellect, it is said to be Unintelligible.
  • 64. Purely Conscious or Unstruck Word/Sound/Vibration.
  • 65. Four states in which the Soul can transit are: waking, dreaming, deep sleep and Turiya (trance)
  • 66. Four varnas as indicated in Vedic (Hindu) caste system namely, Brâhmin, Kshatriya, Vaishya and Shûdra.
  • 67. To come to a particular place implies that some time ago it (that who is coming) was at some other place and not at that particular place. Similarly, to depart from a particular place means that it (that who would be departing) would be no longer there at that particular place after some time. The Supreme Being, however, is present everywhere all the time. Hence, He can neither come to some place nor can He depart from any place whatsoever.
  • 68. To be a ‘Speaker’ another listener is required. Similarly, a ‘Listener’ needs another ‘Speaker’. That is, both these terms involve dualism of some kind. The Supreme Being, however, is non-dual. He is one only. So, even these two terms have no relevance in respect of the Supreme Being in His true nature.